Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κανίβαλοι των Άνδεων: η θλιβερή ιστορία των επιζώντων ενός αεροπορικού δυστυχήματος!


ΚΑΝΙΒΑΛΟΙ ΤΩΝ ΑΝΔΕΩΝ. Η ΘΛΙΒΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΒΙΩΣΑΝ ΕΝΟΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΟΣ ΤΡΩΓΟΝΤΑΣ ΤΑ ΝΕΚΡΑ ΣΩΜΑΤΑ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ.

Οκτώβριος 1972. Ήταν Παρασκευή και 13, όταν ένα αεροσκάφος μιας πτήσης τσάρτερ με παίκτες, συγγενείς και προσωπικό μιας ομάδας ράγκμπι πετούσαν από το αεροδρόμιο της Μεντόζα, την τελευταία πόλη της Αργεντινής πριν από τις Άνδεις. Ο προορισμός τους ήταν το Σαντιάγο της Χιλής, αλλά έπρεπε πρώτα να διασχίσουν την οροσειρά προκειμένου να το φτάσουν.

Ωστόσο, το αεροσκάφος δεν μπορούσε να αντέξει την πίεση του αέρα πάνω από τις υψηλότερες κορυφές, οπότε ο χειριστής επέλεξε να κατευθυνθεί νότια, από ένα πέρασμα όπου οι συνθήκες ήταν καλύτερες. Στις 3.21 μ.μ. ο πιλότος ενημέρωσε το αεροδρόμιο της Χιλής ότι προετοιμαζόταν να διασχίσει το εναέριο πέρασμα. Στις 3.24 μ.μ. αποφάσισε τελικώς να κατευθυνθεί βόρεια προς το Σαντιάγο. Αργότερα, όσοι μελέτησαν την υπόθεση κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το θανατηφόρο λάθος ήταν αυτή η συγκεκριμένη αλλαγή πορείας. Η απόσταση ήταν συνήθως 10 έως 11 λεπτά, αλλά ο πιλότος Ferrandas το διέσχισε σε μόλις 3 λεπτά πιστεύοντας ότι είχε φτάσει στην άλλη πλευρά των Άνδεων. Στην πραγματικότητα βρισκόταν στη μέση του περάσματος. Γύρω τους υπήρχαν βουνά.



Το ατύχημα

Ξαφνικά, τα σύννεφα εξαφανίστηκαν. Ο πιλότος, με απότομο ελιγμό, κατόρθωσε να αποφύγει την κορυφή του βουνού. Δυστυχώς, μετά από λίγο, το αεροσκάφος δεν πήρε αρκετό ύψος, και προσκρούστηκε με το βουνό. Η δεξιά πτέρυγα αποσπάστηκε και το αεροσκάφος προσγειώθηκε σε μια απότομη πλαγιά. Βυθίστηκε σαν έλκηθρο και κατέληξε σε μια χιονισμένη πλαγιά σε υψόμετρο 3,5 χιλιομέτρων. Από τους σαράντα πέντε επιβάτες, δώδεκα σκοτώθηκαν επί τόπου, συμπεριλαμβανομένου και του πιλότου. Άλλοι πέντε πέθαναν το επόμενο πρωί και ένας ακόμη υπέκυψε σε τραυματισμούς την όγδοη ημέρα. Είκοσι επτά επιβάτες επιβίωσαν και για τους επόμενους δύο μήνες αντιμετώπισαν σοβαρές δυσκολίες προσπαθώντας να επιβιώσουν στα χιονισμένα βουνά όντας σε τεράστιο υψόμετρο.



Πρώτες ημέρες

Κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας, πολλοί υπέφεραν από τραυματισμούς από τη συντριβή, συμπεριλαμβανομένων σπασμένων ποδιών από τα καθίσματα του αεροσκάφους. Οι επιζώντες δεν διέθεταν εξοπλισμό για τα ακραία καιρικά φαινόμενα, υποδήματα κατάλληλα για την περιοχή, ορειβατικά γυαλιά για την αποφυγή τύφλωσης από το χιόνι ή την ακτινοβολία (αν και ένας από τους επιζώντες, ο 24χρονος Adolfo "Fito" Strauch, επινόησε ένα είδος γυαλιών ηλίου με τη χρήση των αλεξίπτωτων από την καμπίνα του πιλότου, τα οποία βοήθησαν στην προστασία των ματιών τους από τη βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία των Άνδεων) και ιατρικές προμήθειες. Ο θάνατος του Δρ Francisco Nicola άφησε υπεύθυνο έναν πρωτοετή φοιτητή της Ιατρικής, που είχε επιβιώσει από το δυστύχημα, να κατασκευάζει νάρθηκες από τα τμήματα του αεροσκάφους που είχαν σωθεί.

Τη δεύτερη ημέρα, στο πρώτο φως της αυγής, οι 27 επιζώντες είδαν ένα αεροπλάνο που πετούσε πάνω από το σημείο της σύγκρουσης. Άρχισαν να φωνάζουν, να πηδούν, να κάνουν τα πάντα για να στρέψουν την προσοχή του πιλότου επάνω τους. Δυστυχώς, όμω, αυτός δεν τους είδε. Το αεροπλάνο πέρασε γρήγορα από εκείνο το σημείο και χάθηκε στον ορίζοντα.


Κανιβαλισμός

Την ενδέκατη ημέρα, άκουσαν από το τρανζίστορ του αεροσκάφους ότι η ομάδα διάσωσης σταμάτησε να ψάχνει για την τοποθεσία τους. Όλοι οι επιζώντες απογοητεύτηκαν εκτός από τον Gustavo Nikolic. "Αυτό σημαίνει," είπε ο Nikolic, "ότι πρέπει να φύγουμε μόνοι μας". Η αποφασιστικότητα του νεαρού άνδρα έδωσε θάρρος στους επιζώντες να συνεχίσουν. Αλλά για να το κάνουν, έπρεπε να ξεπεράσουν τα όριά τους.

Για να αντεπεξέλθουν στις χαμηλές θερμοκρασίες, συγκεντρώνονταν μέσα στο αεροσκάφος και μοιράζονταν τη ζεστασιά του σώματός τους. Για φαγητό είχαν μερικές σοκολάτες και μερικά μπουκάλια κρασί. Μετά από λίγες ημέρες, άρχισαν να τρώνε τις δερμάτινες ζώνες ασφαλείας και έψαχναν απεγνωσμένα στο χιόνι για υπολείμματα τροφής. Δεν υπήρχε τίποτα. Η μόνη λύση που τους απέμενε ήταν να φάνε τους νεκρούς, δηλαδή τους φίλους και τους συγγενείς τους. Η πλειοψηφία των επιζώντων ήταν καθολικοί. Δικαιολογούσαν την απόφασή τους λέγοντας ότι ήταν σαν να τρώνε το σώμα και το αίμα του Χριστού στη Θεία Κοινωνία.

Τις επόμενες ημέρες, ίσως ως βιβλική τιμωρία, στις 29 Οκτωβρίου ήρθε μια χιονοστιβάδα που σκότωσε άλλους οκτώ ανθρώπους.

ι Nando Parador,  Roberto Canesa και Antonio Visein.)

Η διάσωση

Οι επιζώντες βασίστηκαν στα λόγια του συγκυβερνήτη που πίστευε ότι είχαν προσγειωθεί κοντά στο χωριό Curico και αποφάσισαν να κινηθούν προς τα δυτικά. Δεν γνώριζαν ότι μόλις 29 χιλιόμετρα ανατολικά υπήρχε ένα εγκαταλελειμμένο ξενοδοχείο που θα μπορούσε να τους προστατεύσει από τον καιρό. Λόγω της εξάντλησης, κανένας από τους επιζώντες δεν μπορούσε να περπατήσει και να διασχίσει τέτοιες αποστάσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο επέλεξαν τρία άτομα για να εκτελέσουν την αποστολή μετά από καλή ξεκούραση. Αυτοί ήταν ο Nando Parador, ο Roberto Canesa και ο Antonio Visein. 

Ξεκίνησαν στις 12 Δεκεμβρίου και μετά από ώρες περιπλάνησης βρήκαν τμήματα του αεροπλάνου και μερικές από τις βαλίτσες τους. Συνέχισαν την πεζοπορία, αλλά το βράδυ κρύωναν τόσο πολύ που αποφάσισαν να επιστρέψουν στη βάση τους παίρνοντας τις μπαταρίες του αεροσκάφους. Μόλις έφτασαν, τις χρησιμοποίησαν για να ενεργοποιήσουν τα συστήματα επικοινωνίας του αεροσκάφους και να ζητήσουν βοήθεια. Δυστυχώς, απέτυχαν. Δεν υπήρχε άλλη λύση. Έπρεπε να περπατήσουν το βουνό. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν το κρύο. Έτσι, κατασκεύασαν υπνόσακους από το υλικό που χρησιμοποιούνταν για τη μόνωση του αεροσκάφους. Αυτό το σχέδιο αποδείχτηκε καταλυτικό και μετά από εννιά μέρες πεζοπορίας κατάφεραν να βρουν βοήθεια. Στις 22 και 23 Δεκεμβρίου, τα ελικόπτερα μετέφεραν τους 16 επιζώντες στο κοντινότερο νοσοκομείο. 

Μέσα σε λίγες ημέρες, η ιστορία αυτών των επιζώντων έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης επέλεξαν να εστιάσουν όχι μόνο στη δύναμη και το θάρρος των επιζώντων αλλά και στον κανιβαλισμό. Η Καθολική Εκκλησία δήλωσε επισήμως ότι ο κανιβαλισμός δεν ήταν αμαρτία στην περίπτωση αυτή. Οι συγγενείς των νεκρών συγχώρησαν τους επιζώντες, λέγοντας ότι ο κανιβαλισμός ήταν ο μόνος τρόπος επιβίωσης.


Μπορούμε να δούμε την τρομερή ιστορία των αθλητών της Ουρουγουάης στην ταινία του Frank Marshall, "ALIVE" (1993).


Αντώνης Καρατζής

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δύο θρύλοι, μια έχθρα, ένα ατύχημα, και μια ιστορία αμοιβαίου σεβασμού

Ένα απόγευμα πριν χρόνια, ο μπαμπάς μου ετοιμαζόταν να παρακολουθήσει μια ταινία και πρότεινε να την δω κι εγώ, παρόλο που ήξερε ότι το θέμα της ταινίας δεν με ενδιέφερε στο ελάχιστο. Το ίδιο ήξερα κι εγώ, ωστόσο όμως έκατσα να την δω κι εν τέλει το θέαμα δικαίωσε πλήρως την απόφασή μου. Η ταινία έχει τίτλο "Rush" (2013) και αφορά την πραγματική ιστορία του ατυχήματος του Αυστριακού Νίκι Λάουντα (τον οποίο υποδύεται ο Daniel Brühl) σε αγώνα της Formula 1 το 1976, και την ισχυρή κόντρα του με τον Βρετανό Τζέιμς Χαντ (τον οποίο υποδύεται ο Chris Hemsworth) για την κατάκτηση του παγκόσμιου τίτλου εκείνη τη χρονιά. Οι δύο αυτοί αγωνιστές της Formula 1 έμειναν στην ιστορία του αθλήματος ως θρύλοι (έτσι προκύπτει και ο τίτλος). Τόσο πριν όσο και μετά την παρακολούθηση της ταινίας, η Formula 1 σαν διοργάνωση πάντα με αφήνει παγερά αδιάφορη. Η ταινία όμως είναι ένα αριστούργημα γιατί δεν προβάλλει απλώς την ιστορία γύρω από το ατύχημα, αλλά τον ανταγωνισμό μεταξύ του Λ

Οι διαφορετικοί τρόποι έκφρασης των συναισθημάτων μας

Άκουσα πριν καιρό σε μια συλλογή ξένων τραγουδιών ένα πολύ όμορφο τραγούδι, το οποίο αρχικά είχα ερμηνεύσει λάθος αλλά μετά από αναζήτηση είδα ότι η πραγματική ιστορία πίσω από το τραγούδι είναι πολύ πιο γλυκιά από ότι είχα σκεφτεί στην αρχή. Το τραγούδι είναι το "I'm not in love" των 10cc και ακολουθούν οι στίχοι με μετάφραση και τον σύνδεσμο στο τέλος του άρθρου:   "I'm not in love / Δεν είμαι ερωτευμένος So don't forget it / Οπότε μην ξεχνάς It's just a silly phase I'm going through / Ότι α πλώς περνάω μια χαζή φάση And just because / Κι επειδή I call you up / Σε παίρνω τηλέφωνο Don't get me wrong, don't think you've got it made / Μην μπερδεύεσαι , μη νομίζεις ότι πέτυχες I'm not in love, no no, it's because / Δεν είμαι ερωτευμένος, όχι, όχι, είναι επειδή   I like to see you / Θέλω να σε βλέπω But then again / Αλλά και πάλι That doesn't mean you mean that much to me / Αυτό δεν σημαίνει

Ψυχική ανθεκτικότητα

Με την έννοια ψυχική ανθεκτικότητα αναφερόμαστε στην ικανότητα ενός ατόμου να ξεπεράσει δύσκολες και στρεσογόνες καταστάσεις και να βγει πιο δυνατός μέσα από αυτές. Η εργασιακή καθημερινότητα, η οικογενειακή συνθήκη διαβίωσης αλλά και το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ζούμε επηρεάζει την ψυχική μας κατάσταση. Όταν αντιμετωπίζουμε προβλήματα και δύσκολες καταστάσεις σε ένα από τα παραπάνω "σκέλη" της ζωής μας τότε τα υπόλοιπα λειτουργούν ως προστατευτικοί παράγοντες για να μπορέσουμε να ανακάμψουμε.  Τι γίνεται όταν νιώθουμε πως καταρρέουν οι αντοχές μας, υπάρχει αίσθηση αποσύνδεσης, αρνητικά συναισθήματα, οικογενειακές συγκρούσεις, απογοήτευση από τους "σημαντικούς άλλους" και οικονομικές δυσκολίες;  Τότε τα πράγματα δυσκολεύουν αρκετά. Η δουλειά που έχουμε να κάνουμε για να επιτύχουμε την ανάκαμψη είναι δύσκολη και αρκετά επώδυνη. Ωστόσο, δεν είναι αδύνατη . Άλλωστε "τα αγαθά κόποις κτώνται" και η ψυχική ανθεκτικότητα είναι μέγιστο αγαθό κα