Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

StoryTime: Coca-Cola, ξεκίνησε ως φάρμακο και έγινε το γνωστότερο αναψυκτικό!

Το λογότυπο της Coca-Cola, πηγή: google.com

Η Coca - Cola αποτελεί το γνωστότερο αναψυκτικό τύπου κόλα. Ο όρος κόλα αναφέρεται στα μη αλκοολούχα αναψυκτικά που περιέχουν διοξείδιο του άνθρακα. Ο συγκεκριμένος τύπος αναψυκτικών και συγκεκριμένα η Coca-Cola πωλείται σε καταστήματα σε περισσότερες από διακόσιες χώρες ανά τον κόσμο, η οποία παράγεται από την επιχείρηση The Coca Cola Company.

John Pemberton, πηγή: google.com

Η Coca - Cola είναι δημιούργημα του Τζον Στιθ Πέμπερτον, ο οποίος αρχικά την προόριζε για φάρμακο και όχι για αναψυκτικό. Η Coca - Cola  εφευρέθηκε από τον Πέμπερτον στις 8 Μαΐου του 1886, την ίδια χρονιά που εγκαινιάστηκε και το άγαλμα της Ελευθερίας. Δυο διαφορετικά πράγματα που ωστόσο το καθένα στο είδος και το χώρο του αποτελεί σύμβολο παγκόσμιας κλίμακας με κοινή προέλευση, χωρίς να μειώνουμε την υπόσταση του αγάλματος της Ελευθερίας!

Ο Πέμπερτον έψαχνε για ένα ιδανικό μείγμα μπαχαρικών και φρέσκων συστατικών από όλο τον κόσμο. Στα πλαίσια της συγκεκριμένης έρευνας ξεκίνησε απο την Σαββάνα στην πολιτεία Τζόρτζια. Με αποτέλεσμα το 1886 μέσα στο εργαστήριο του δημιουργήθηκε το πρώτο ποτήρι αναψυκτικού, το οποίο στην συνέχεια θα γνώριζε τεράστια δημοφιλία ανά τον κόσμο με το όνομα Coca-Cola. 

Στην συνέχεια αφού σιγουρεύτηκε πως το μείγμα ήταν ολοκληρωμένο, όπως εκείνος επιθυμούσε, απευθύνθηκε στον ιδιοκτήτη ενός φαρμακείου ονόματι Τζέικοπς. Ωστόσο, στο αρχικό μείγμα προστέθηκε ανθρακούχο νερό και έπειτα δόθηκε προς δοκιμή σε πελάτες του φαρμακείου του Τζέικοπς. 

Jacobs' Pharmacy, πηγή: google.com

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως αυτό το νέο αναψυκτικό μέχρι και το 1903 περιείχε μια ποσότητα κοκαΐνης ανάμεσα στα συστατικά του (μέχρι και σήμερα η coca cola θεωρείται ως εξαρτησιογόνο προϊόν από πολλούς). Ωστόσο, όλοι οι πελάτες του φαρμακείου συμφωνούσαν πως το συγκεκριμένο μείγμα ήταν κάτι ιδιαίτερο και ξεχωριστό. Στην συνέχεια, το φαρμακείο του Τζέικοπς ξεκίνησε να πουλάει το αναψυκτικό ως χύμα προϊόν με κόστος πέντε σέντς το ποτήρι. 

Το όνομα στο συγκεκριμένο μείγμα δόθηκε από τον λογιστή του Πέμπερτον, Φρανκ Ρόμπινσκον. Μάλιστα ακόμα και το λογότυπο προέρχεται από τον γραφικό χαρακτήρα του Ρόμπινσον, οποίος έγραψε χειρόγραφα το όνομα του αναψυκτικού. Το συγκεκριμένο λογότυπο χρησιμοποιείται από την εταιρεία μέχρι και σήμερα.

Λογότυπο, πηγή: google.com

Κατά το πρώτο έτος πώλησης του αναψυκτικού πωλούνταν εννέα ποτήρια ημερησίως, ενώ έναν αιώνα αργότερα έχουν παραχθεί περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια "γαλόνια σιρόπι" (πηγή: wikipedia.org). O Πέμπερτον αν και εξαιρετικός εφευρέτης ήταν ένας "κακός" επιχειρηματίας, καθώς δεν είχε κατανοήσει το μέγεθος της σημασίας του προϊόντος που είχε παράγει. Το σπουδαιότερο προϊόν παγκοσμίως τρία χρονιά μετά την δημιουργία του πουλήθηκε σε έναν επιχειρηματία από την Ατλάντα, ονόματι Asa Griggs Candler, για το πόσο των 2.300 δολαρίων. Έτσι, ως ο Κάντλερ μετέτρεψε το συγκεκριμένο προϊόν σε μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, αν όχι την μεγαλύτερη. Βρήκε διάφορους και έξυπνους τρόπους να πλασάρει την Coca-Cola στους διψασμένους καταναλωτές. Πιο συγκεκριμένα, χάριζε κουπόνια για δωρεάν δοκιμή του άγνωστου έως τότε αναψυκτικού και εξόπλιζε τα φαρμακεία που το πουλούσαν με ρολόγια, ημερολόγια και ζυγαριές που είχαν το σήμα του αναψυκτικού.

Διαφημιστική καταχώρηση της Coca-Cola από τα τέλη του 19ου αιώνα

πηγή: google.com

Η συγκεκριμένη πρακτική που ακολούθησε, ο Κάντλερ, φάνηκε αποτελεσματική και προσοδοφόρα για την επιχείρηση. Μέχρι και το 1895 είχαν κατασκευαστεί εργοστάσια παραγωγής της Coca-Cola σε Σικάγο, Ντάλας και Λος Άντζελες, εώς τότε το αναψυκτικό χαρακτηρίζονταν ως σιρόπι. Στην συνέχεια ο Τζόζεφ Βίντεχαρμ επιχειρηματίας από το Μισισίπι έγινε ο πρώτος που εμφιάλωσε το σιρόπι. Το πρώτο μπουκάλι του αναψυκτικού πωλήθηκε στις 12 Μαρτίου του 1894. Ωστόσο, ο Κάντλερ, όταν έλαβε 12 φιάλες από το εμφιαλωμένο πλέον σιρόπι δεν έμεινε ευχαριστημένος, καθώς δεν κατάλαβε πως το μέλλον βρισκόταν στα εμφιαλωμένα αναψυκτικά και όχι στα χύμα. Οι πελάτες πλέον είχαν την δυνατότητα να το έχουν παντού μαζί τους με μεγαλύτερη ευκολία, κάτι που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην διάδοση και επιτυχία του. Με αποτέλεσμα πέντε χρόνια αργότερα το 1899 δυο δικηγόροι, ο Μπέντζαμιν Τόμας και Τζόζεφ Γουάιτζεντ, εξασφάλισαν το αποκλειστικό δικαίωμα εμφιάλωσης και πώλησης του αναψυκτικού, έναντι ενός δολαρίου (πηγή: wikipedia.org).

Η Coca-Cola κατάφερε να αγγίξει την επιτυχία σε σημείο που ξεκίνησαν να παράγονται αρκετές απομιμήσεις της, κάτι που αν και έκανε ακόμα πιο έντονη την επιτυχία του προϊόντος ενοχλούσε αρκετά την εταιρεία. Μέχρι σήμερα, από τις απομιμήσεις της Coca-Cola μόνο η Pepsi Cola (η οποία εισήλθε το 1898 και ως το 1950 ήταν αρκετά πιο φθηνή από την Coca-Cola) έχει καταφέρει να κερδίσει το αγοραστικό κοινό σε αξιοσημείωτο επίπεδο. Ωστόσο, την πρωτιά στο μεγαλύτερό μέρος του κόσμου κατέχει η Coca-Cola.

Λογότυπο Pepsi Cola, πηγή: google.com
Έτσι, η εταιρεία άρχισε να εστιάζει διαφημιστικά στην αυθεντικότητα της Coca-Cola και να παροτρύνει τους καταναλωτές να "ζητούν το γνήσιο" και "να μην δέχονται τα υποκατάστατα" στην αγορά. Αυτό έφερε και την χαρακτηριστικό σχήμα στα μπουκάλια του αναψυκτικού, ώστε να ξεχωρίζει από τις φθηνές απομιμήσεις και να είναι εύκολα διακριτή από το αγοραστικό κοινό. 

Αναλυτικότερα, το 1916 η εταιρία Ρουτ Γκλας ανέλαβε να παράγει το γνωστό μπουκάλι με τις καμπύλες που όλοι γνωρίζουμε έως και σήμερα. Ο λόγος που μέχρι σήμερα υφίστανται στην αγορά είναι η ελκυστική του εμφάνιση, το πρωτότυπο σχέδιο και το γεγονός πως ακόμα και στο σκοτάδι ο πελάτης μπορεί να αναγνωρίσει το γνήσιο προϊόν. Μέσα στις επόμενες δεκαετίες η Coca-Cola εισχώρησε σε ολοένα και περισσότερες χώρες και τελικά κατέκτησε ολόκληρο τον κόσμο.

Ένα από τα μεγαλύτερα σφάλματα, σύμφωνα με τα διεθνή μέσα, της Coca-Cola ήταν όταν το 1985 προσπάθησε στα πλαίσια ανανέωσης να πειράξει την σύνθεση του προϊόντος μετά από 99 χρόνια. Στις δοκιμαστικές καμπάνιες ο κόσμος ενθουσιάστηκε, ωστόσο το πραγματικό αγοραστικό κοινό την απέρριψε αναζητώντας την πρωτότυπη αρχική της σύνθεση. Η κριτική της εποχής θεώρησαν αυτή την κίνηση μια από τις μεγαλύτερες γκάφες στην ιστορία της Coca-Cola. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τον Ιούλιο του ίδιου έτους να επιστρέψει η γνήσια σύνθεση με το όνομα Coca-Cola Classic και η άλλη να ονομαστεί New Coke. Ωστόσο, σήμερα και μετά από αρκετά χρόνια μεγάλη επιτυχία γνωρίζουν και οι "πειραγμένες" συνθέσεις του αρχικού προϊόντος, που τιτλοφορούνται ανά τον κόσμο ως Coca-Cola Zero, Light, Stevia ή Life κ.α. Επιπλέον, η ίδια εταιρεία παράγει και τις Sprite, Fanta, Pibb χωρίς να φέρουν το σήμα της Coca-Cola, καθώς συνήθως βρίσκεται αναγραμμένο μόνο στα στοιχεία της εταιρείας.

Coca-Cola Zero, Light, Life, πηγή: google.com
Η εταιρεία δέχτηκε έντονες επικρίσεις από μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού για τις αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία των πελατών της. Δεν είναι λίγα τα βίντεο που παρουσιάζουν τις διαβρωτικές ιδιότητες της στο ωμό κρέας και όχι μόνο. Αντίστοιχες επικρίσεις έχει λάβει για το επιθετικό μάρκετινγκ με στόχο τα παιδιά, καθώς έχει καταφέρει να είναι βασικό παιδικό αναψυκτικό. Επιπλέον, έχει κατηγορηθεί για τα υψηλά επίπεδα χρήσης εντομοκτόνων στα προϊόντα παραγωγής της. Η λίστα με τις κατηγορίες ενάντια στην εταιρεία σε Ελλάδα αλλά και ανά τον κόσμο είναι μεγάλη και θα μπορούσε να αποτελέσει ένα αυτόνομο άρθρο. Ωστόσο, θα περιοριστούμε στα προαναφερόμενα στην παρούσα φάση.

Τέλος, σημαντικό είναι να αναφέρουμε πως ουσιαστικά η Coca-Cola Company παράγει τη συμπύκνωση του προϊόντος, η οποία στην συνέχεια πωλείται στους διάφορους εξουσιοδοτημένους εμφιαλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι εμφιαλώτές ανά τον κόσμο παράγουν το ολοκληρωμένο προϊόν σε μεταλλικά κουτιά και γυάλινα μπουκάλια (αυτά με την καμπύλη) αναμιγνύοντας τη συμπύκνωση με καθορισμένη αναλογία σε φιλτραρισμένο νερό και γλυκαντικές ουσίες (πηγή: wikipedia.org). 

Στην Ελλάδα, το Γενικό Χημείο του Κράτους έχει επιτρέψει την κυκλοφορία του προϊόντος από το 1964 και έπειτα. Ωστόσο, κυκλοφόρησε στην ελληνική αγορά πέντε χρόνια αργότερα από την στιγμή που πήρε το πράσινο φως. Η Coca-Cola 3Ε (Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως) που ουσιαστικά εμφιαλώνει το ποτό στην Ελλάδα εξελίχθηκε σε μια μεγάλη εταιρεία εμφιάλωσης με εγκαταστάσεις παραγωγής σε 28 χώρες!

πηγή: google.com
Αυτά είναι κάποια στοιχεία που συλλέξαμε για εσάς για την μεγάλη και σημαντική ιστορία της Coca-Cola, που χρόνια τώρα έχει καταφέρει να συνοδεύει τα οικογενειακά τραπέζια και όχι μόνο. Το αν αυτό είναι καλό δεν θα το κρίνουμε εμείς ή τουλάχιστον όχι στην παρούσα φάση και στον παρόν άρθρο. 

Καλή συνέχεια... τα λέμε σε επόμενο StoryTime!

Πηγή Πληροφοριών: wikipedia.org
Eπιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Μπαλντίδης 

* Οι φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο άρθρο δεν αποτελούν πνευματική μας ιδιοκτησία, πηγή: google.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δύο θρύλοι, μια έχθρα, ένα ατύχημα, και μια ιστορία αμοιβαίου σεβασμού

Ένα απόγευμα πριν χρόνια, ο μπαμπάς μου ετοιμαζόταν να παρακολουθήσει μια ταινία και πρότεινε να την δω κι εγώ, παρόλο που ήξερε ότι το θέμα της ταινίας δεν με ενδιέφερε στο ελάχιστο. Το ίδιο ήξερα κι εγώ, ωστόσο όμως έκατσα να την δω κι εν τέλει το θέαμα δικαίωσε πλήρως την απόφασή μου. Η ταινία έχει τίτλο "Rush" (2013) και αφορά την πραγματική ιστορία του ατυχήματος του Αυστριακού Νίκι Λάουντα (τον οποίο υποδύεται ο Daniel Brühl) σε αγώνα της Formula 1 το 1976, και την ισχυρή κόντρα του με τον Βρετανό Τζέιμς Χαντ (τον οποίο υποδύεται ο Chris Hemsworth) για την κατάκτηση του παγκόσμιου τίτλου εκείνη τη χρονιά. Οι δύο αυτοί αγωνιστές της Formula 1 έμειναν στην ιστορία του αθλήματος ως θρύλοι (έτσι προκύπτει και ο τίτλος). Τόσο πριν όσο και μετά την παρακολούθηση της ταινίας, η Formula 1 σαν διοργάνωση πάντα με αφήνει παγερά αδιάφορη. Η ταινία όμως είναι ένα αριστούργημα γιατί δεν προβάλλει απλώς την ιστορία γύρω από το ατύχημα, αλλά τον ανταγωνισμό μεταξύ του Λ

Οι διαφορετικοί τρόποι έκφρασης των συναισθημάτων μας

Άκουσα πριν καιρό σε μια συλλογή ξένων τραγουδιών ένα πολύ όμορφο τραγούδι, το οποίο αρχικά είχα ερμηνεύσει λάθος αλλά μετά από αναζήτηση είδα ότι η πραγματική ιστορία πίσω από το τραγούδι είναι πολύ πιο γλυκιά από ότι είχα σκεφτεί στην αρχή. Το τραγούδι είναι το "I'm not in love" των 10cc και ακολουθούν οι στίχοι με μετάφραση και τον σύνδεσμο στο τέλος του άρθρου:   "I'm not in love / Δεν είμαι ερωτευμένος So don't forget it / Οπότε μην ξεχνάς It's just a silly phase I'm going through / Ότι α πλώς περνάω μια χαζή φάση And just because / Κι επειδή I call you up / Σε παίρνω τηλέφωνο Don't get me wrong, don't think you've got it made / Μην μπερδεύεσαι , μη νομίζεις ότι πέτυχες I'm not in love, no no, it's because / Δεν είμαι ερωτευμένος, όχι, όχι, είναι επειδή   I like to see you / Θέλω να σε βλέπω But then again / Αλλά και πάλι That doesn't mean you mean that much to me / Αυτό δεν σημαίνει

Ψυχική ανθεκτικότητα

Με την έννοια ψυχική ανθεκτικότητα αναφερόμαστε στην ικανότητα ενός ατόμου να ξεπεράσει δύσκολες και στρεσογόνες καταστάσεις και να βγει πιο δυνατός μέσα από αυτές. Η εργασιακή καθημερινότητα, η οικογενειακή συνθήκη διαβίωσης αλλά και το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ζούμε επηρεάζει την ψυχική μας κατάσταση. Όταν αντιμετωπίζουμε προβλήματα και δύσκολες καταστάσεις σε ένα από τα παραπάνω "σκέλη" της ζωής μας τότε τα υπόλοιπα λειτουργούν ως προστατευτικοί παράγοντες για να μπορέσουμε να ανακάμψουμε.  Τι γίνεται όταν νιώθουμε πως καταρρέουν οι αντοχές μας, υπάρχει αίσθηση αποσύνδεσης, αρνητικά συναισθήματα, οικογενειακές συγκρούσεις, απογοήτευση από τους "σημαντικούς άλλους" και οικονομικές δυσκολίες;  Τότε τα πράγματα δυσκολεύουν αρκετά. Η δουλειά που έχουμε να κάνουμε για να επιτύχουμε την ανάκαμψη είναι δύσκολη και αρκετά επώδυνη. Ωστόσο, δεν είναι αδύνατη . Άλλωστε "τα αγαθά κόποις κτώνται" και η ψυχική ανθεκτικότητα είναι μέγιστο αγαθό κα